segunda-feira, 17 de setembro de 2012

Hva er en god tekst ?

Hei allesammen,

i dag prøver jeg å skrive en blogg på norsk, selv om jeg er brasilianer blir det en stor utfordring for meg! Her prøver jeg å gi tips for å lage en god tekst på norsk, og å øve meg litt til Bergenstest. Bloggen innholder fragmenter fra boken "Den Lille Ekstra" fortatterer Hilda Havgar og Gro Knive.¨


Planen min er å skrive hver eneste dag til Bergenstest, da har jeg litt lenger enn 30 dager! 
Men hva er en god tekst ???

I følge av boka, definisjonen på hva en god tekst er, vil avhenge av hva som er hensikten med teksten, situasjonen den er skrevet i, og hver teksten er skrevet for. En god bruksanvisning bør for eksempel ikke være ironisk eller trist, men informativ og lettlest. Den er skrevt for brukeren av produktet, og hensikten med bruksanvisningen er å informere så klart som mulig om hvordan et produkt skal brukes.
Sjanger: er et begrep som kan brukes på flere nivåer når vi snakker om tekster, men la oss konsentrere oss om leserens sjangerforventininger til teksten i denne omgangen. I denne posten leserens forventer å finne tips og modeler om hvordan man kan skrive en god tekst på norsk. Da må posten være: lettleste, objektive, interessante, informative, og kanskje litt inspirerende!
Jeg skal skrive i følgene postene hvordan er oppbygging av tekst, stiloppgave, argumentasjon, forskellige teksttyper, å kontrolere teksten og avlustning med skjekkliste. Det høres fremmende ut nå, men om en månede kommer alt til å bli lettere for oss som vil ta norsk som andrespråk på høyere nivå.

Vi ses snart!



Nenhum comentário:

Postar um comentário